آموزش گيتار را با شناخت درست مسير آن شروع كنيد

۱۲ بازديد

آموزش گيتار را با شناخت درست مسير آن شروع كنيد


آموزشگاه گيتار غرب تهران

جام جم آنلاين

شايد شما هم از آن دسته افرادي باشيد كه وقتي شخصي از دوستان خود را در هنگام نواختن گيتار مشاهده مي كنيد هيجان زده مي شويد و از اينكه او توانايي اجراي ملودي هاي زيبا را دارد او را تحسين مي كنيد. اما با وجود شوق و علاقه به دلايل مختلفي تا به حال براي آموزش گيتار اقدام نكرده ايد. قطعا يكي از دلايلي كه تابحال به دنبال گيتار نرفته ايد، سوالاتي بوده كه براي يافتن مسير درست به پاسخ آنها نرسيده ايد.


قصد داريم به سوالات پرتكرار هنرجوياني كه هنوز براي يادگيري اين ساز اقدام نكرده اند پاسخ دهيم.

 

 

آموزش گيتار را با شناخت درست مسير آن شروع كنيد

تا به حال به هدف خود از آموزش گيتار فكر كرده ايد؟


يكي از مهم ترين اقداماتي كه قبل از شروع آموزش گيتار ، اين است كه به هدف خود براي يادگيري اين ساز فكر كنيد. آيا شما قصد داريد به صورت حرفه اي ، براي اجرا در كنسرت و يا دانشگاه بياموزيد؟ و يا به يادگيري آن به عنوان سرگرمي و يك مهارت فكر مي كنيد؟ مشخص كردن هدف به شما اين امكان را مي دهد تا مطابق با آن تمام قدم هاي بعدي را در آموزش اين ساز برداريد. فردي كه به نوازندگي گيتار به عنوان حرفه اصلي زندگي فكر مي كند مدت زمان تمرين بيشتري نياز دارد ، در مقابل نوازنده اي كه گيتار را به عنوان سرگرمي انتخاب مي كند زمان و نوع تمرين اش بايد به گونه اي باشد كه علاوه بر اينكه به خوبي آموزش ببيند بلكه به زندگي شخصي و كاري وي صدمه اي نزند.

 

آموزش گيتار را با شناخت درست مسير آن شروع كنيد

 


به كدام سبك از نوازندگي گيتار بيشتر علاقه مند هستيد؟


قدم بعدي پيش از شروع به آموزش اين است كه بدانيم به كدام سبك از نوازندگي بيشتر علاقمند هستيم. همان طور كه ميدانيم آموزش گيتارو نوازندگي اين ساز در سه سبك متفاوت پاپ، كلاسيك و فلامنكو ارائه مي گردد.


در سبك نوازندگي كلاسيك ملودي نوازي و آرپژ نقش اصلي را ايفا مي كنند. از محبوب ترين آثار گيتار كلاسيك مي توان به گل اركيده و الهه ناز اشاره كرد. نام سبك پاپ از كلمه popular گرفته شده است و بيشتر موزيك هاي محبوب و مردمي را شامل مي شود از جمله آثار موسيقي گيتار پاپ آهنگ "اگه يه روز بري سفر" از فرامرز اصلاني است. سبك فلامنكو نيز ريشه در فرهنگ و موسيقي اسپانيا دارد مانند آثارگروه جيپسي كينگ.


در ابتداي آموزش فرقي ندارد كه كدام سبك را انتخاب كرده ايد زيرا آموزش هاي عمومي همه اين سبك ها از جمله تئوري موسيقي، نت خواني، ريتم و آكورد با يكديگر مشترك اند. زماني كه به اين اصول اوليه مسلط شديد مي توانيد سبك مورد علاقه خود را انتخاب كنيد و آن را به صورت اختصاصي آموزش ببينيد. اگر در مورد اينكه به كدام سبك علاقه داريد مطمئن نيستيد نگران نباشيد زيرا با يك روش ساده مي توانيد متوجه شويد كه با كدام يك از سبك هاي گيتار ارتباط عاطفي نزديك تري داريد. كافيست تنها در اينترنت جستجو كنيد و در هركدام از اين سه سبك چند قطعه گوش كنيد. بر اين اساس مي توانيد مطمئن شويد كه سبك مورد علاقه تان چيست.

 

يادگيري گيتار براي سن من دير نشده است؟


برخي افراد فكر مي كنند كه ذهن انسان بعد از رسيدن به بلوغ قابليت يادگيري خود را از دست مي دهد اما اين ادعا كاملا اشتباه است و به هيچ عنوان از لحاظ علمي ثابت نشده است. بر اساس تحقيقات به دست آمده يادگيري از 4 سالگي تا 65 سالگي حتي سنين بالاتر نيز امكان پذير است.


پيشنهاد ما به شما اين است كه در هر سني كه هستيد مهارت هاي دروني خود را دست كم نگيريد و اجازه ندهيد كه سن، شما را از به دنبال علاقه خود رفتن بازدارد. روزي كه ياد بگيريد اولين قطعه مورد علاقه خود را بنوازيد متوجه مي شويد كه تمام تلاش ها و تمريناتي كه پشت سر گذاشتيد ارزشش را داشته و با تلاش مي توان هر رويايي را محقق ساخت.

 

به عنوان يك هنرجوي مبتدي چه مدل گيتاري برايم مناسب است؟


حال كه در مورد سبك و انگيزه خود مطمئن شديم نوبت به خريد ساز مي رسد. در وهله اول بايد بگوييم كه معرفي اين مدل ها لزومي بر برتري آنها نيست. شما ميتوانيد از هرمدل ديگري از گيتار استفاده كنيد ، مهم ترين نكته اين است كه شما بتوانيد با آن ساز ارتباط بر قرار كنيد. بايد در نظر داشت گيتاري كه در ابتدا تهيه مي كنيد نه بايد خيلي گران و حرفه اي باشد كه قابليت و ارزش آن را متوجه شويد و نه خيلي ارزان و بي كيفيت باشد كه شما را از يادگيري زده كند. مدل هاي گيتار Yamaha C70، Yamaha C40 و گيتار آريا مدل AK-25 از مدلهاي محبوبي هستند كه هنرجويان مبتدي ميتواند براي شروع به سراغ آنها بروند.

 

آموزش گيتار را با شناخت درست مسير آن شروع كنيد

 


كدام متد آموزشي و كتاب‌ها براي آموزش گيتار مناسب ترند؟


براي يادگيري گيتار متدها و مراجع زيادي وجود دارد برخي از اين كتاب ها كه در بازار پرفروش ترند عبارتند از آموزش گيتار آكسفورد، آكوردشناسي آنتوان پولين، راهنماي تكنيك گيتار كلاسيك. اما نكته اي كه بايد بدانيد اين است كه هركدام از اين متدها را كه انتخاب كنيد بازمهم ترين نكته اين است كه دروس را به صورت قدم به قدم و با راهنمايي استاد پيش ببريد. همچنين در طي دوره هاي آموزش موسيقي ، استاد علاوه بر متدهاي كتاب، نواختن قطعه هاي مورد علاقه تان را به شما آموزش مي دهد. بنابراين علاوه بر آموزش اصول اوليه مي توانيد نواختن موزيك هاي مورد علاقه تان را هم از همان هفته هاي اول ياد بگيريد و با لذت و علاقه دوره هاي خود را پيش ببريد.

 

با كلاسهاي آنلاين موسيقي ميتوانم به هدف خود برسم؟


در دنياي امروزه به علت گسترش فناوري اينترنت و در دسترس قرارداشتن آن به صورت عمومي، امكاناتي فراهم شده كه علاقه مندان بتوانيد بدون صرف زمان هاي بسيار طولاني براي رفت و آمد با اساتيد حرفه اي كه در شهرها و يا كشورهاي ديگر هستند و امكان حضور در كلاس هاي آنان فراهم نيست آموزش آنلاين ببينند و با كيفيتي مشابه و يا حتي بهتر از كلاسهاي حضوري در هر زمان و هر مكاني بتوانند روياي نوازندگي خود را محقق كنند. تنها ابزار مورد نياز يك گوشي يا لپ تاپ از اين طريق استاد به راحتي مي تواند انگشت گذاري شما را ببيند و بر پيشرفت شما به طور كامل نظارت داشته باشد.

 

آموزش گيتار را با شناخت درست مسير آن شروع كنيد

 


ظرف چه مدت زماني ميتوانم خوب گيتار بنوازم؟

مهم ترين سوال هنرجويان در ابتداي آموزش اين است كه ظرف چه مدتي ميتوانند گيتار زدن را ياد بگيرند. بايد بدانيد تنها راهي كه ميتواند شما را به يك گيتاريست حرفه اي تبديل كند تمرين مداوم و پيوسته است اگر شما به طور ميانگين هر روز نيم الي يك ساعت را به تمرين بپردازيد ظرف مدت 3 ماه بر نواختن آهنگ هاي ساده و متوسط و پس از گذشت 6 ماه با تمرين مداوم به نواختن آهنگ هايي با تكنيك هاي فني و مهارت بيشتر مسلط ميشويد. اگر آموزش خود را ادامه دهيد پس از گذشت 2 سال ميتوانيد به يك گيتاريست مسلط و خوب تبديل شويد.


قاليشويي حكيميه

تئوری گیتار یک موضوع جذاب و حیاتی برای هر گیتاریست است، زیرا این دانش به او کمک می‌کند تا بهترین عملکرد ممکن را در نواختن و ترکیب کردن آکوردها و نت‌ها داشته باشد. یکی از نکات تئوری گیتار، آشنایی با مقیاس‌ها و آکوردها است. مقیاس‌ها از مهمترین بخش‌های تئوری گیتار هستند که به گیتاریست اجازه می‌دهند نت‌هایی را که در یک کلید خاص قرار دارند را شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده کند. همچنین، آشنایی با آکوردها کمک می‌کند تا گیتاریست بتواند نت‌های مختلف را به صورت همزمان نواخته و صدایی هماهنگ و زیبا را ایجاد کند.

 

علاوه بر این، آشنایی با تئوری موزونی گیتار امکان ترکیب و ترتیب دادن نت‌ها و آکوردها را بهتر از قبل می‌کند. این شامل مفاهیمی مانند هارمونی، آرپژیو و قانون‌های حرکت صدا می‌شود که به گیتاریست اجازه می‌دهد تا در نواختن قطعات مختلف، از تنوع بیشتری برخوردار باشد و صداهای جالب و جذابی را ایجاد کند. به طور کلی، آشنایی با تئوری گیتار به گیتاریست امکان می‌دهد تا از تنوع و ابتکار در نواختن و اجرای موسیقی بهترین استفاده را ببرد و عملکرد خود را بهبود بخشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.