بازار تاريخي فرش مشهد دي ماه به بهره برداري مجدد خواهد رسيد

۳۰ بازديد

 

بازار تاريخي فرش مشهد دي ماه به بهره برداري مجدد خواهد رسيد

عمليات مرمت بازار فرش مشهد با ۶۵ درصد پيشرفت فيزيكي به احتمال زياد در دي ماه امسال به بهره برداري مي‌رسد.
محمد كاملان | شهرآرانيوز؛ بازار قديمي مشهد كه به بازار بزرگ مهم معروف است، براساس نقل‌هاي مشهور تاريخي، در زمان شاهرخ تيموري و با دستور او در مشهد ساخته شده است؛ بازاري كه روزگاري تقريبا از انتهاي كوچه سرشور آغاز و در ابتداي مسجد گوهرشاد تمام مي‌شد.

با اين حال در جريان احداث خيابان خسروي، فلكه حضرتي و ساير طرح‌هاي توسعه و نوسازي حرم‌مطهر‌رضوي بخش‌هاي زيادي از اين بازار از بين رفت و بازار فرش در سمت چپ خيابان اندرزگو و بازار سرشور در سمت راست اين خيابان از گزند تخريب دور ماندند؛ هرچند كه به‌مرور زمان و با تغيير و تحولات و مداخلاتي كه در بافت اين بازار‌ها انجام شد، از شكل و شمايل قديمي‌شان فاصله گرفتند و ديگر اثري از آن بازار‌هاي پنجاه‌شصت سال پيش باقي نماند.

ماجراي بهسازي بازار‌هاي تاريخي مشهد از سال ۱۳۹۸ و با بهسازي و مرمت بازار سرشور آغاز شد و حدود دو سال بعد و پس از كش‌و‌قوس‌هاي فراوان نوبت به بازسازي و مرمت بازار فرش رسيد؛ پروژه‌اي كه روند آن بنابه دلايل مختلف در سال‌هاي اخير كمي كند پيش رفت، ولي چند وقتي است كه با برطرف شدن برخي موانع سرعت مرمت و بهسازي بازار فرش بيشتر شده و با ۶۵‌درصد پيشرفتي كه دارد، به‌احتمال زياد در دي‌ماه امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.

آماده‌سازي زيرساخت‌ها، سرعت‌گير مرمت بازار فرش
سازمان ميراث فرهنگي حدود ۱۶ سال پيش بازار فرش مشهد را جزو بنا‌هاي واجد ارزش شناخت و آن را وارد فهرست آثار ملي ايران كرد و از همان زمان هم مذاكراتي ميان شهرداري مشهد و اداره كل ميراث‌فرهنگي استان براي مرمت و سروسامان دادن به بازار فرش انجام شد كه به هيچ نتيجه‌اي نرسيد. فرسودگي شديد و خطر تخريب بازار و تهديد جان مردم باعث شد بالاخره شهرداري و ميراث‌فرهنگي در سال ۹۷ برسر مرمت بازار فرش به توافق برسند. حدود سه سال بعد، يعني ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۰، عمليات اجرايي مرمت و بهسازي بازار فرش مشهد به‌صورت رسمي آغاز شد و مديران وقت شهرداري اعلام كردند كه پروژه آذرماه به‌صورت صد‌در‌صدي آماده مي‌شود و به بهره‌برداري مي‌رسد.

اما ثبت ملي بودن بازار و نياز به هماهنگي‌هاي مداوم با ميراث‌فرهنگي براي انجام كوچك‌ترين كار‌ها و تغييرات، همكاري نكردن برخي از مالكان با شهرداري در امر بهسازي بازار، وجود معارضات ريز و درشت و مختلف در سطح زيرين بازار و كمبود استادكاران سنتي ماهر دست به دست هم داد تا روند پروژه ناخودآگاه كندتر از حد معمول شود و افتتاح آن به تعويق بيفتد.

مقالات ديگر: قاليشويي تهرانپارس

هدف حفظ اين بازار تاريخي بود
اما سرپرست شهرداري منطقه ثامن در گفتگو با خبرنگار ما، با بيان اينكه هدف از مرمت بازار فرش ايمني و رفع خطر و حفاظت از اين اثر مهم تاريخي در شهر مشهد بوده است گفت: اين پروژه با هدف ايمن‌سازي و رفع خطر از يك فضاي عمومي و همچنين حفظ و پاسداشت اين اثر ارزشمند تاريخي، فرهنگي و اجتماعي كلنگ خورد. دراين‌راستا شهرداري مشهد پروژه مرمت بازار فرش را از سال ۱۳۹۹ در دستوركار خودش قرار داد و طرح مرمت هم توسط شهرداري تهيه شد و در شهريور سال ۱۳۹۹ در شوراي فني استان تصويب و كميته فرهنگي ميراث‌فرهنگي كشور هم آن را تأييد كرد.

پيشرفت فيزيكي ۶۵‌درصدي مرمت بازار
ساسان نورين‌مقدم در ادامه تصريح كرد: فاز اول عمليات اجرايي اين بازار از حاشيه خيابان اندرزگو تا ابتداي كوچه حوض چهل‌پايه با اعتباري در حدود ۹۷‌ميليارد ريال توسط شهرداري مشهد آغاز شد كه همچنان ادامه دارد. وي با اشاره به آخرين وضعيت مرمت بازار فرش تأكيد كرد: پروژه هم‌اكنون حدود ۶۵‌درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اگر معارض و موانع و مشكلات رفع شود و كسبه دهانه ابتدايي بازار همراهي خوبي داشته باشند، اميدواريم تا دي‌ماه امسال بهسازي و مرمت بازار فرش در اين فاز به اتمام برسد.

روانشناس مرزداران

فاز دوم و سوم در حال برنامه‌ريزي است
نورين‌مقدم از بررسي و برنامه‌ريزي براي اجراي فاز دوم و سوم بهسازي اين بازار تاريخي خبر داد و گفت: طراحي و اجراي فاز دوم بهسازي بازار از ابتداي كوچه حوض چهل‌پايه تا انتهاي بازار سرپوشيده و فاز سوم آن، از انتهاي بازار فعلي آغاز و تا باب‌الهادي حرم‌مطهر حضرت‌امام‌رضا (ع)، هم‌اكنون در دست بررسي و برنامه‌ريزي در شهرداري مشهد و ساير سازمان‌هاي مربوط است.

لیست بهترین فیلم های تاریخی جهان

این لیست برای کسانی که علاقه مند به ژانر فیلم های تاریخی آمریکایی هستند تهیه شده اگر شما عزیزان در آخر فیلمی به نظرتان آمد که جزء فیلمهای تاریخی ماندگار آمریکایی هست را عنوان کنید تا به لیست اضافه کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.بهترین فیلم های تاریخی

۱. فیلم های تاریخی: قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven)

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • محصول: ۲۰۰۵ آمریکا
  • امتیاز IMDB دریافت شده (از ۱۰ نمره): ۷.۲

فیلم قلمرو بهشت برگرفته شده از زمان جنگ های صلیبی و زندگی بالین ابلین است. کشورهای سازنده این فیلم شامل: آمریکا، آلمان، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، مراکش هستند. از بازیگران این اثر هنری میتوان به ارلاندو بلوم، اوا گرین، جرمی آیرنز اشاره کرد.

راهنمای سفر به شهر رم تاریخی

داستان فیلم: فیلم قلمرو بهشت مربوط به قرون وسطی می باشد و روایت کننده بخشی از زندگی بالین ابلین (اورلاندو بلوم) در دوره جنگ‌های صلیبی و سفر وی به اورشلیم است. در اورشلیم بالین ابلین به تنها رهبریت مردم برای دفاع از شهر، در برابر نیروهای صلاح الدین را میپذیرد. او همسرش خودکشی کرده و در پی حوادثی برای آمرزش از سوی پروردگارش سفرش را آغاز می کند…

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.