روايتي از ورود به رشته‌اي ناشناخته تا دانشمند برتر جهان شدن

۴۲ بازديد

روايتي از ورود به رشته‌اي ناشناخته تا دانشمند برتر جهان شدن/ پروفسور نمازي: با وقوع انقلاب، بازگشت و خدمت به كشور را وظيفه دانستم
پروفسور محمد نمازي يكي از اين دانشمندان فرهيخته ايراني است كه با تلاش و پشتكار فراوان در ليست نام آوران جهان قرار گرفته و امروزه در زمينه حسابداري دانشمندي شاخص به حساب مي آيد و معتقد است خواست خدا بوده كه در اين راه قرار بگيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، همواره افراد زيادي وجود دارند كه روزانه با اعداد و ارقام زيادي سر و كار دارند و از هنر نظم بخشيدن به ساختار هاي عددي نامتقارن بهره برده اند. 

در ميان اين افراد؛ اشخاصي همه فن حريف با تمام توان و پشتكار تلاش كرده اند تا سهم خود را هرچه تمام تر در زمينه هاي مختلف گسترش علم به دنيا عرضه كنند و توانسته اند كه سهم درخور توجهي در پيشرفت چشمگير علم و دانش را از آن خود كنند.

يكي از اين دانشمندان فرهيخته ايراني كه با تلاش و پشتكار فراوانش در ليست نام آوران جهان قرار گرفته و امروزه در زمينه حسابداري دانشمندي شاخص به حساب مي آيد؛ پروفسور محمد نمازي است.
 او با دانش و اطلاعات خود توانسته است خدمات بزرگي به دنياي حسابداري ارائه دهد و به همين سبب طرفداران زيادي در سراسر جهان دارد. 

امروز افتخار آشنايي با اين استاد دانشمند را داشتم و مفتخر بودم تا بيشتر با ايشان و رمز موفقيتشان آشنا شوم. 

پس از سلام و احوالپرسي با استاد نمازي و شنيدن صداي گرمشان كه بيانگر مهربانيشان بود از ايشان خواستم خودشان را معرفي كنند: صبورانه گفت: محمد نمازي، متولد سال ۱۳۳۳ اهل شيراز هستم و در حال حاضر استاد  تمام حسابداري دانشگاه شيراز و صاحب دو فرزند دختر و پسر مي‌باشم كه پسرم همكار بنده  و استاد حسابداري دانشگاه شيراز و دخترم  پزشك زنان و زايمان است. 

پس از آشنايي از پروفسور خواستم تا مدارك و سوابق تحصيليشان را شرح دهند. در پاسخ گفت: در دبيرستان رشته رياضي را در شيراز خواندم، پس از آن در سال ۱۳۵۴ ليسانس بانكداري را از دانشگاه تهران دريافت كردم و پس از آن  عازم آمريكا شدم و  فوق ليسانس mbm  با گرايش مديريت و حسابداري و پس از آن دكتري حسابداري را  در همانجا دريافت كردم و پس از گذراندن اين مراحل در ايالت پنسيلوانيا استاد دانشگاه شدم. 

اگر بار ديگر به دنيا بيايم باز هم حسابداري را انتخاب مي كنم

استاد چي شد كه رشته حسابداري را انتخاب كرديد؟ نمازي پاسخ داد: به صورت كاملا اتفاقي وارد اين رشته و دنياي حسابداري شدم.

در سال ۵۰ كه من ديپلم رياضي را گرفته بودم اصلا نمي‌دانستم حسابداري برگ چه درختي است و رشته حسابداري هنوز خيلي شناخته شده و گسترده نشده بود، فقط  دانشگاه تهران اين رشته را داشت؛ تا اينكه يكي از دوستان ما كه نسبت به اين رشته آگاه بود به من اين رشته را پيشنهاد داد و گفت حاضري ريسك كني و در اين رشته تحصيل كني؟

تا آن زمان من هيچ شناختي نداشتم نسبت به اين رشته كه پس از بررسي هاي مختلف بالاخره ريسك كردم و به اين رشته آمدم؛ خدا را شكر پشيمان نيستم و اگر بار ديگر به دنيا بيايم باز هم اين رشته را انتخاب و در اين مسير تحصيل مي كنم‌. 

در معرفي فرزندانتان گفتيد كه پسرتان همكار شما است آيا اجباري در تحصيل ايشان در اين رشته بوده است؟ چه باعث شد كه پسرتان نيز وارد اين رشته شود؟ پرفسور  پاسخ داد: انتخاب خودش بود كه وارد اين رشته و حرفه شود.

به ياد مي‌آورم زماني كه مي خواست انتخاب رشته كند به او گفتم كه وارد هر رشته اي كه علاقه دارد شود چرا كه وقتي انتخابي هوشمندانه و از روي علاقه باشد با سختي هاي آن نيز به راحتي مي‌توان كنار آمد و در آن راه موفق شد. بنابراين به پسرم گفتم كه دقيق فكر هايش را بكند و خودش از روي علاقه براي آينده اش  انتخاب كند‌.

هيچ جا وطن نمي‌شود 

از دكتر نظرشان را درباره مهاجرت پرسيدم كه پاسخ دادند: از نظر من هر كاري خوبي ها و بدي هاي خود را دارد. من به فرزندانم نيز  مرتب عرض مي كنم  هيچ جا وطن نمي‌شود؛ من اين را تجربه  و مدت ها دور از وطن زندگي كردم.

رفتن به كشوري ديگر تمام مشكلات را حل نمي‌كند و كار آساني نيست

استاد بعد از گفتن اينكه خودشان نيز زماني مهاجرت كرده اند اما دلشان در ايران مانده بود ادامه داد: در ايالت پنسيلوانيا استاد دانشگاه بودم اما دلم در ايران بود، انقلاب شده بود و من نيز وظيفه خود دانستم كه به ايران بازگردم و به كشور خودخدمت كنم. لذا تصميم گرفتم علي رغم شرايط خوبي كه در آنجا داشتم به كشورم بازگردم و به مردم و كشور خود خدمت كنم، در واقع هدفم از اول رفتن براي تحصيل بود و قصد داشتم بالاخره روزي به ايران بازگردم.

خواست خدا بود كه در اين مسير قرار بگيرم 

شما جزء دانشمندان برتر جهان شده ايد دليل اين موفقيت چيست؟ اين سوالي است كه هميشه در همه همايش ها و ديدار ها از من پرسيده مي‌شود؛ حقيقت مسئله  اين است كه واقعا خواست خدا بود كه من وارد رشته اي شدم كه هيچ  اطلاعي راجع به آن نداشتم و در اين مسير قرار گرفتم.

همه موفقيت هايم را از وجود خداوند مي دانم و علاقه و پشتكاري كه داشتم نيز در اين زمينه بسيار تاثيرگذار بود

لازمه رسيدن به موفقيت داشتن علاقه است

او در ادامه بيان رمز موفقيتش  توصيه اي نيز كرد و گفت : براي رسيدن به موفقيت اولا بايد عاشق رشته اي كه انتخاب ميكني باشي در اين صورت هيچ چيز مانع تو نمي‌شود و اگر علاقه باشدحاضري تمام سختي ها را به جان بخري و پيش بروي و پيشرفت كني.

ثانياً بايد پشتكار داشته باشي، براي مثال من خودم بسيار به مسائل جديد علاقه مند هستم و مدام دوست دارم مطالعه كنم و اطلاعات جديد كسب كنم و علمم را بيفزايم شما نيز بايد اينگونه عمل كنيد و البته يك مورد مهم ديگر اين است كه اساتيد نيز در اين راه بايد از دانشجو ها حمايت كرده و آنها را تشويق كنند.

فرموديد كه تشويق و حمايت كردن يكي از راه هاي رسيدن به هدف و موفقيت است، شما چطور به دانشجوهايتان و افراد علاقه مند به اين رشته كمك مي كنيد؟

پروفسور نمازي گفت: افراد زيادي از دانشجو ها يا علاقه مندان از شهرها و كشور هاي مختلف با من در ارتباط هستند و سوال مي‌پرسند و من نيز سعي مي كنم آنها را راهنمايي و تشويق كنم تا به هدف هايشان دست پيدا كنند. 

بسيار خوشحالم كه توانسته ام تحفه اي به دنياي حسابداري عرضه كنم

آقاي دكتر در خصوص فعاليت ها، كتاب ها و مقاله هايتان بگوييد. حدود ۲۲۰ مقاله منتشر شده  و ۱۵ كتاب دارم. ۳ تا از كتاب ها را در زماني كه آمريكا بودم نوشته شد كه يكي از آنها در صنايع آنجا آموزش داده مي‌شود و پس از بازگشتم به ايران چند كتاب  به زبان فارسي نوشتم كه برنده سال در دانشگاه تهران شد.

اخيرا كتاب جديدي با همكاري همكارم در مدت ۵ سال نوشته ام كه به زودي منتشر خواهد شد در ضمن اين كتاب توانست كتاب سال در جمهوري اسلامي شود.

در كنار اين مواردي كه ذكر شد سيستم جديدي نيز به دنيا عرضه كردم كه حتي در آمريكا از آن استفاده مي‌شود.

نمازي در ادامه در خصوص مشوق خود صحبت كرد و گفت: طبيعتا در مرحله اول خانواده، پدر و مادر مشوق من بودند و بعد از آن همسرم، فرزندانم، دانشجويان و همكاران عزيزم ياري دهنده بودند.

واقعا يكي از نيرو هاي محركه همين دانشجويان و همكاران هستند كه به من لطف دارند و مدام تشويق و تمجيد مي‌كنند و خانواده كه به‌ خوبي درك مي‌كنند و من را در اين راه همراهي مي‌كنند و باعث انگيزه براي ادامه راه مي‌شوند؛ از اين بابت خداوند را شاكر هستم.

ما نيز مي توانيم پيشرو علم در جهان باشيم

محمد نمازي در آخر توصيه اي به جوانان كرد و گفت: توصيه مي كنم هميشه در ابتداي راه قلباً به خداوند متعال توكل كنند و باور داشته باشند كه هرچه او بخواهد رخ مي دهد و دركنار آن پشتكار‌‌ و تمرين و استمرار را در پيش بگيرند و با سختي هاي پيش رو در راه اهدافشان دلسرد نشوند و بدانند هميشه نبايد در زمينه علم وارداتي فكر كرد و منتظر عوامل خارجي براي كشف موارد جديد شد؛ ما نيز مي توانيم در علم با انديشه و پشتكار پيشرو علم و ورود آن به جهان باشيم.

اميدوارم مسؤولين زمينه ها را آنقدر فراهم كنند تا نخبگان و دانشمندان ما مجبور به مهاجرت نشوند و بتوانند مهارت هايشان را در كشور خود عرضه كنند.

گزارش از: صبا بنكي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.