ديوار: فقط آگهي‌هاي سرپرستي تاييد مي‌شود

۱۲ بازديد

تجارت حيوانات خانگي فرصتي در اختيار سودجويان قرار داده است تا با توله‌كشي، خريد و فروش حيوانات خانگي اين تجارت سياه را رونق دهند.به گزارش وانانيوز،

تجارت حيوانات خانگي فرصتي در اختيار سودجويان قرار داده است تا با توله‌كشي، خريد و فروش حيوانات خانگي اين تجارت سياه را رونق دهند. به همين دليل، در سال‌هاي اخير خريد و فروش توله‌هاي حيواناتي چون سگ، گربه و… بازار زياد شده است. بخشي از اين تجارت هم از طريق فضاي مجازي انجام مي‌شود و سودجوياني با استفاده از پلتفرم‌هاي آنلاين، اقدام به توله‌كشي يا خريد و فروش توله‌هاي خانگي مي‌كردند. از آنجايي كه پلتفرم «ديوار» خود را ملزم به رعايت حقوق حيوانات مي‌داند و در سال‌هاي اخير بر روي موضوع محيط‌زيست با حساسيت‌هاي بسياري تمركز كرده، به تازگي تلاش كرده است در راستاي مخالفت با كالاانگاري حيوانات، راهكارهايي ارائه كند تا از خريد و فروش حيوانات سگ و گربه و حيوانات وحشي در اين پلتفرم جلوگيري كند و سودجويان، اين سايت را به حياط خلوت خود تبديل نكنند. يكي از جديدترين اقدامات «ديوار» در اين راستا، ممنوعيت خريد و فروش سگ و گربه از طريق اين پلتفرم است

ممنوعيت خريد و فروش سگ و گربه در «ديوار»

سايت ديوار از فروردين امسال به طور رسمي مانع انتشار آگهي‌هاي خريد و فروش توله زير دو سال شده است. همچنين از نخستين روزهاي تير ماه سال جاري خريد و فروش سگ و گربه در اين پلتفرم ممنوع شد. اين پلتفرم، فيلد قيمت براي آگهي حيوانات خانگي را حذف كرده و تنها اجازه واگذاري آنها را مي‌دهد.

 مقالات بيشتر:توليد كننده قطعات گيربكس پرده زبرا

ديوار در همين راستا در صفحات ثبت آگهي سگ و گربه پيامي با اين مضمون اضافه كرده است كه كاربران با هدف فروش آگهي ثبت نكنند و فقط در صورت واگذاري، آگهي‌شان را به ثبت برسانند. همچنين جملاتي براي افزايش انگيزه كاربران براي واگذاري حيوانات در صفحات آگهي سگ و گربه ديده مي‌شود؛ جملاتي مانند «حيوان كالا نيست؛ بهتر است به جاي خريد حيوانات خانگي، سرپرستي آنها را به‌ عهده بگيريد»/ «خريد و فروش حيوانات وحشي، سگ و گربه در ديوار ممنوع است»/ «آگهي‌هاي فروش‌ گونه‌هاي ممنوع حيات‌وحش را به ديوار گزارش كنيد.» هنگام ثبت آگهي واگذاري، نوشتن توضيحاتي در پايين آگهي‌ها نيز الزامي شده و همچنين محدوديت‌هايي بر روي آگهي‌هاي خدمات جفتگيري سگ و گربه اعمال شده‌است.

واگذاري توله زير دو ماه ممنوع

با توجه به قيمت بالاي توله سگ‌‌هاي تزئيني يا گربه‌هاي نژاددار، گاه برخي افراد كه ممكن است صلاحيت لازم را هم نداشته باشند در مراكز غيرمجاز و در شرايط غير بهداشتي، اقدام به توله‌كشي از اين حيوانات مي‌كنند؛ تجارتي سياه كه در غياب نظارت صحيح، حقوق حيوانات را سلب مي‌كند. مراكز نگهداري غير بهداشتي، تغذيه نامناسب مادر و توله‌كشي‌هاي مداوم كه جان سگ را به خطر مي‌اندازد و جداسازي سريع توله‌ها از مادر، افسردگي مادر و در بسياري از موارد، مرگ توله‌ها را به دنبال دارد. در همين راستا پلتفرم «ديوار» به منظور جلوگيري از انجام توله‌كشي و جداكردن توله‌هاي كوچك از مادر و فروش آنها، به طور كلي براي سگ و گربه زير دو ماه اجازه درج هيچگونه آگهي حتي به صورت واگذاري را در اين سايت نمي‌دهد.

حقوق حيوانات در ايران از نگاه كارشناسان

درباره حفاظت از حقوق حيوانات در ايران با يك دامپزشك و همچنين يكي از فعالان محيط زيست به گفت‌وگو نشستيم.

* «علي مشيري»، دامپزشك، با انتقاد از نبود نظارت بر بحث حيوانات خانگي، گفت: «به هرحال واقعيت اين است كه افرادي در جامعه، خواستار نگهداري از حيوانات خانگي هستند و بايد اين موضوع به رسميت شناخته شود. وقتي صورت مسئله پاك شود و هيچ نظارتي هم وجود نداشته باشد يك تجارت سياه به صورت زيرزميني شكل مي‌گيرد و مافياها پررنگ‌تر مي‌شوند.»

وي افزود: «مافياهاي متعددي در اين حوزه وجود دارند كه برايشان تنها بحث سودآوري مهم است و بدون توجه به اخلاقيات، دائم به توله‌كشي مي‌پردازند حتي اگر جان مادر بر اثر زايمان هاي متعدد و متوالي به خطر بيفتد. در نبود نظارت و ناديده گرفتن حقوق حيوانات، زير پوست شهر مسائلي شكل مي‌گيرد كه بسيار دردناك است.»

وي با اشاره به لزوم به رسميت شناختن واقعيتي به نام حيوانات خانگي، خواستار فرهنگ‌سازي در اين زمينه شد و گفت: «بايد اين موضوع را به مردم آموزش داد كه توله‌هاي ۴۰-۵۰ روزه را نخرند و اصولا به سمت واگذاري بروند تا چرخه بي‌رحم خريد و فروش متوقف شود.»

* حميدرضا ميرزاده، فعال محيط‌زيست نيز در اين خصوص گفت: «در زمينه حيوانات خانگي، با چند موضوع مواجهيم. علاقه مردم نسبت به نگهداري حيوانات و توجه به آنها بيشتر شده و صنعتي را در دنيا شكل داده است كه اين صنعت، فارغ از بخش غذا و وسايل مورد نياز حيوانات خانگي، موضوعي را هم با عنوان كالا انگاري حيوانات مطرح كرده است. اين موضوع كه يك موجود زنده به عنوان كالا خريد و فروش مي‌شود جاي بحث دارد.»

وي ادامه داد: «اما از طرف ديگر اتفاق ديگري هم افتاده و برخي نژادها و گونه‌ها كه از نظر شكل ظاهري، رفتارها و.. بيشتر مورد پسند آدم‌ها هستند واجد ارزش اقتصادي زيادي شده‌اند. در نتيجه پديده توله‌كشي‌هاي غيرقانوني شكل گرفته‌است و برخي، شروع به توليد اين نژادهاي خاص كرده‌اند؛ در حالي كه اين موضوع، كاملا با رفاه حيوانات در تناقض است. اين افراد حيوانات را ماشين تكثير مي‌بييند و با سوء‌استفاده، آنها را به فروش مي‌رسانند.»

ميرزاده يادآور شد: «در بسياري از كشورها غير از حيواناتي كه استفاده خاص از آنها دارند مثل سگ هاي زنده‌ياب يا سگ‌هاي نگهبان، شاهد ضابطه‌مند بودن اين حوزه هستيم و چيزي به نام خريد و فروش پت وجود ندارد، همين موضوع جلوي تجارتي كه به صورت زيرزميني و غيرقانوني صورت گرفته و مخالف با شئون رفاه حيوانات است را مي گيرد. در كشور ما هم بين گروه‌هاي حامي حيوانات، اين مساله مورد توجه قرار گرفته كه اتفاق خوبي است. در گذشته اين خريد و فروش در پلتفرم ديوار نيز اتفاق مي‌افتاد و برخي هم در اين خريد و فروش شركت مي‌كردند. هرچند اين كار غيرقانوني نبود، ولي بسيار خوشحالم كه اين موضوع جاي خود را به واگذاري داده است. با توجه به اينكه ديوار يك پلتفرم بسيار گسترده و تاثيرگذار در جامعه است، به‌ تدريج به جاي خريد و فروش، موضوع سرپرستي و واگذاري مطرح شد كه اتفاق خيلي خوبي است. مهم است كه به حيوانات خانگي به چشم كالاهاي زينتي نگاه نشود.»

مقالات ديگر:دفتر ازدواج شهرك غرب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.