نوجوانان از چه سني مي‌توانند صفحه «اينستاگرام» داشته باشند؟

۱۹ بازديد

فرارو:به گفته عضو كميته تخصصي روانشناسي باليني كودك و نوجوان سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور، بهتر است خانواده‌هاي ايراني تا قبل از ۱۵ سالگي اجازه نصب اينستاگرام و داشتن صفحه اينستاگرام مستقل را به نوجوانان ندهند و از ۱۳ تا ۱۵ سالگي نيز نوجوانان با نظارت والدين از صفحه اينستاگرام والدين استفاده كنند نه اينكه صفحه‌اي مستقل داشته باشد.

عضو تيم تخصصي كودك و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده كشور، با بيان اينكه حداقل سن براي نصب "اينستاگرام" از سوي سازندگان اين برنامه ۱۳ سال اعلام شده است، در عين حال گفت: با توجه به فرهنگ مردم جامعه و كشور ما بهتر است خانواده‌ها تا قبل از ۱۵ سالگي اجازه نصب اين برنامه و داشتن صفحه اينستاگرام مستقل را به نوجوانشان ندهند.

مقالات بيشتر:قاليشويي شرق تهران

دكتر آسيه اناري در گفتگو با ايسنا، با تاكيد بر اينكه به طور كلي براي استفاده كودكان و نوجوانان از شبكه‌هاي اجتماعي بايد سن خاصي را تعيين كرد، اظهار كرد: حداقل سن براي نصب "اينستاگرام" از سوي سازندگان اين برنامه ۱۳ سال اعلام شده است، اما سن استفاده از اين برنامه مي‌تواند از فرهنگي به فرهنگ ديگر متفاوت باشد چراكه نوع مسائلي كه كودكان و نوجوانان در جوامع مختلف با آن مواجه‌اند متفاوت است.

به گفته عضو كميته تخصصي روانشناسي باليني كودك و نوجوان سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور، بهتر است خانواده‌هاي ايراني تا قبل از ۱۵ سالگي اجازه نصب "اينستاگرام" و داشتن صفحه اينستاگرام مستقل را به نوجوانان ندهند و از ۱۳ تا ۱۵ سالگي نيز نوجوانان با نظارت والدين از صفحه اينستاگرام والدين استفاده كنند نه اينكه صفحه‌اي مستقل داشته باشد.

وي معتقد است كه داشتن صفحه اينستاگرام براي نوجوانان زير ۱۳ سال آسيب زاست و از اين رو لازم است والدين قاطعانه مخالفت خود با نصب و استفاده كودك و نوجوان تا قبل از ۱۳ سالگي را اعلام كنند.

اين روانشناس باليني كودك و نوجوان درباره چگونگي قاطع بودن والدين در اعلام مخالفت خود با نصب و استفاده نوجوان از "اينستاگرام" تا قبل از ۱۳ سالگي، توضيح داد: طبيعتا نوجوان با هر قانوني كه والدين در خانه وضع كرده و بر روي آن پافشاري دارند مخالفت مي‌كند. از جمله توجيه‌هاي مورد استفاده نوجوان براي نصب اين برنامه آن است كه "والدين دوستانم به آن‌ها اجازه نصب اين برنامه را داده‌اند و چرا من نمي‌توانم اين برنامه را نصب كنم؟ ". اغلب اوقات والدين توسط نوجوان در حال مقايسه شدن با والدين دوستان نوجوان هستند. با اين حال والدين بايد خطاب به نوجوان تاكيد داشته باشند كه "اين قانون خانه و خانواده ما است" و از آنجا كه هر خانواده‌اي براي خود چارچوب دارد ما نيز بايد از قوانين خانواده خود تبعيت كنيم.

اين عضو هيئت رييسه انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان همچنين خاطر نشان كرد كه والدين نبايد در اين راستا با نوجوان بحث و "كل كل" كنند بلكه صراحتا اعلام كنند اين قانون خانواده ما است و گرچه با ديگر خانواده‌ها متفاوت است، اما بايد آن را رعايت كنيم.

اناري ادامه داد: والدين براي نوجوان توضيح دهند همانطور كه فضاي منزل و چيدمان اثاث خانه و حتي نوع غذا‌ها و فرهنگ خانواده ما با خانواده دوستان نوجوان متفاوت است، ممكن است قوانين خانه و خانواده ما نيز با دوستانش متفاوت باشد و از اين رو بايد اين قوانين خانوادگي را رعايت كنيم. والدين تحت هيچ عنوان نبايد به نوجوان پاسخي مبهم نظير اينكه "صلاح نمي‌بينم اينستاگرام نصب كني" بدهند. پاسخ والدين بايد واضح و مشخص باشد.

 

وي همچنين با اشاره به "باج گيري عاطفي" نوجوانان از مادر و پدر به منظور جلب رضايت والدين براي نصب "اينستاگرام"، افزود: بعضا نوجوان با بيان سخن‌هايي نظير اينكه "تو را دوست ندارم"، "چرا من را به دنيا آوردي"، "مادر يا پدر بدي هستي" و... سعي در جلب رضايت والدين براي نصب اينستاگرام را دارند، اما والدين نبايد وارد اين "تله‌ها" و باج گيري‌هاي عاطفي نوجوان شوند. نوجوانان با بيان اين حرف‌ها سعي دارند به خواسته خود برسند، اما والدين بايد محكم سر حرف خود بايستند و بگويند اين قانون خانواده ما است و قوانين هر خانواده با خانواده ديگر متفاوت است.

عضو تيم تخصصي كودك و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده كشور، درباره نحوه برخورد والدين با كودكان و نوجواناني كه كمتر از ۱۳ سال دارند و در عين حال از مدت‌ها قبل اينستاگرام را نصب كرده و صفحه مستقلي در اين برنامه دارند، بيان كرد: نبايد اجازه نصب و استفاده از اينستاگرام رابه كودكان و نوجوان كمتر از ۱۳ سال داد چراكه اين برنامه براي كمتر از ۱۳ سال آسيب زاست، اما والدين بايد در چنين شرايطي كه از مدت‌ها قبل كودك و نوجوان زير ۱۳ سال اين برنامه را نصب كرده و در آن فعاليت دارند، قاطعانه با كودك و نوجوان صحبت كنند. به او بگويد اجازه ندارد از اين پس از اين برنامه استفاده كند مگر آنكه صفحه خود در اينستاگرام را به گوشي والدين منتقل كرده و تحت نظارت آن‌ها از اين برنامه استفاده كند. والدين بايد از فرزند خود بخواهند صفحه خود را ببندد و يا آن را به گوشي موبايل والدين منتقل كرده و تحت نظارت آن‌ها از اين برنامه استفاده كند. براي اين نظارت نيز مي‌توان از ابزار‌هاي كنترلي استفاده كرد تا كودك و نوجوان بيشتر از ساعتي معين در طول روز نتواند در اين برنامه حضور داشته باشند.

اناري در پايان سخنان خود با تاكيد بر اهميت نقش والدين در الگو گيري فرزندان، اظهاركرد: اگر والدين معتاد اينستاگرام باشند، دائما در فضاي مجازي بچرخند و دغدغه آن‌ها ديدن زندگي ديگران و الگو گرفتن از آن‌ها باشد، چطور از فرزندان خود انتظار دارند معتاد اين برنامه نشوند؟

والدين ابتدا بايد سبك زندگي خود و نگاه خود به زندگي را درست كنند و سپس به فكر تغيير در رفتار فرزندان باشند. نحوه و مدت زماني كه والدين از فضاي مجازي استفاده مي‌كنند بسيار مهم است. اگر والدين مي‌خواهند فرزندان از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي به درستي استفاده كنند در ابتدا بايد رفتار خود را اصلاح كنند.

مقالات ديگر:خانه سالمندان خصوصي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.