جزئيات حمله تروريستي زاهدان/ درگيري‌هاي جمعه سياه چگونه آغاز شد؟

۱۲ بازديد

عصر جمعه برخي خيابان‌هاي زاهدان وارد درگيري مسلحانه‌شدند و عده‌اي قصد تصرف يك كلانتري را داشتند، اما اين درگيري‌ها چگونه آغاز شد؟

به گزارش فارس، ۸ مهر ماه جملات پاياني خطبه‌هاي مولوي عبدالحميد امام جمعه مسجد مكي زاهدان با ادعاي تجاوز يك افسر پليس به دختر ۱۵ ساله در چابهار به پايان رسيد.

مقالات بيشتر:فيزيوتراپي شرق تهران

ادعايي كه حدود ۴۰ روز قبل مطرح شد و همان موقع نيز توسط پليس تكذيب شده و قوه قضائيه اعلام كرده پرونده را بدون اغماض بررسي مي‌كند.

نمازگزاران كه از اين قضيه ناراحت هستند در مقابل كلانتري ۱۶ زاهدان كه در خيابان رازي و نزديكي مسجد مكي است تجمع مي‌كنند و به اذعان خود مولوي عبدالحميد به‌ سمت كلانتري سنگ پرتاب مي‌كنند.

فرماندار زاهدان مي‌گويد بعد از سنگ پراكني يك نفر با اتوبوس شركت واحد به سمت درب كلانتري حمله مي‌كند. او تاكيد مي‌كند از نوع حمله و سرعت و شدت آن مسلم است كه مهاجم قصد تصرف كلانتري را دارد.

حتي بعد از حمله اتوبوس هم از سمت كلانتري گلوله‌اي شليك نشده است.

نخعي فرماندار زاهدان ادامه مي‌دهد: « پس از حمله اتوبوس از ساختمان‌هاي مجاور به سمت كلانتري تيراندازي مي‌شود.

پس آغاز تيراندازي به سمت كلانتري نيروهاي نظامي متعاقبا شروع به تيراندازي مي كنند كه در اين درگيري عده اي از نيروهاي نظامي و مردم نيز به شهادت‌مي‌رسند يا زخمي مي شوند.

عده اي از همين اغتشاشگران به نقاط مختلف شهر مي روند آنجا هم درگيري مسلحانه شكل‌ مي‌گيرد.»

يكي از اغتشاشگران اعتراف كرده است يك خودروي پژو در ميان جمعيت قرار گرفته و از صندوق عقب كلت و كلاشينكف در ميان معترضان پخش كرده است‌.

پس از پايان اعتراضات خسارات اين اقدام تروريستي وراي تصور بود. ۱۹ جان‌باخته و ۲۰ زخمي آمار اعلامي استاندار بود. ۵ تن از پاسداران و نيروهاي بسيج به شهادت رسيدند.

معاون سازمان اطلاعات سپاه سيستان و بلوچستان مورد هدف تير تك‌تيرانداز قرار گرفت و در بين درگيري‌ها ترور شد.

۳ كلانتري، دو مدرسه، خودروهاي آتش‌نشاني و اورژانس و ده‌ها مغازه به آتش كشيده شد.

شامگاه جمعه دو جسد شناسايي شد تا فضا روشن‌ شود، عبدالمجيد ريگي و ياسر شه بخش دو عضو گروهك تجزيه طلب جيش الظلم در ميان‌ كشته‌شدگان درگيري‌‌هاي خياباني بودند.

ظهر جمعه چند صد كيلومتر آن‌ طرف‌تر اقدام تروريستي مشابهي نيز در افغانستان شكل گرفت و كودكان بيگناه كشته‌ شدند.

 

جمعه شب آرامش به زاهدان بازگشت اما بيانيه ديگري از دفتر مولانا عبدالحميد جو شهر را ملتهب كرد. در اين  بيانيه كه از لحن آن مشخص است براي تهييج مخاطبان تهيه شده، مدعي شد از كلانتري به سمت نمازگزاران شليك شده، انتشار اين بيانيه مردم را دوباره عصباني كرد.

شنبه و يك‌شنبه نيز درگيري‌هاي محدودي در حاشيه زاهدان ادامه‌ داشت. تعدادي از اشرار يكشنبه شب دستگير شدند. اينترنت زاهدان نيز قطع شده است.

در اين اغتشاشات به تاسيسات شبكه برق و آب هم خسارت وارد شده و امروز آب در برخي مناطق زاهدان از جمله خيابان دانشگاه  قطع است.

از امروز دوشنبه نيز كودكان به كلاس‌هاي درس در مدارس زاهدان مي‌روند تا صداي خنده‌هايشان دوباره به خيابان‌هاي شهر باز گردد.

مقالات ديگر:وكيل سعادت آباد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.