رئيس دستگاه قضا: دستگاه‌هاي مسئول باجريانات اخير برخوردي مناسب خواهند داشت

۱۲ بازديد

آيين آغاز سال تحصيلي دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري با حضور رئيس قوه قضاييه برگزار شد.

به گزارش ايسنا به نقل از ميزان حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي صبح امروز سه‌شنبه (۱۲ مهر) در آيين آغاز سال تحصيلي دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري كه با حضور مسئولان، اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد، ضمن تسليت سالروز شهادت امام حسن عسكري(ع) با بيان اينكه دو مسير و طريق، پيش روي همه انسان‌ها قرار دارد كه يكي از آنها به اعلي‌عليّين و ديگري به اسفل‌السافلين منتهي مي‌شود، گفت: اگر ما بخواهيم به اعلي‌عليين برسيم، ابتدا بايد خود را شناخته و نسبت به وجود خود معرفت پيدا كنيم و چنانچه نسبت به وجود خود معرفت پيدا نكنيم ممكن است در انتخاب مسير دچار اشتباه شويم.

مقالات بيشتر:شيشه بري تهران

وي با بيان اين‌كه «اگر ما انسان‌ها ظرفيت، استعداد و جايگاه خود را بشناسيم خودمان را به كم نمي‌فروشيم»، عنوان كرد: چنانچه انسان يك گوهر گرانبها در اختيار داشته باشد ولي ارزش آن را نداند ممكن است يا خيلي راحت آن را از دست بدهد و يا در مسيري قرار دهد كه طماعان براي ربودن آن گوهر گرانبها طمع كنند.

وي در ادامه توصيه‌هايي اخلاقي و كاربردي را خطاب به دانشجويان دانشگاه علوم قضايي بيان داشت: يك دانشجو در كنار آموختن متون و مفاهيم درسي و علمي، بايد خود را مجهز به مكارم و آراستگي‌هاي اخلاقي گرداند و در راستاي خودسازي و تسلط بر نفس، گام بردارد تا بدين سبب ديگر شيطان و شيطان‌صفتان نتوانند بر او تسلط يابند .

رئيس قوه قضاييه با اشاره به سابقه و پيشينه تاسيس و آغاز به كار دانشگاه علوم قضايي اظهار كرد: شهيد بهشتي با دورانديشي و تدبيري كه داشت در سال ۱۳۶۱ در اوج جنگ داخلي و خارجي زمينه تاسيس و آغاز به كار دانشگاه علوم قضايي را براي كادرسازي قوه قضاييه فراهم آورد و طي ساليان متمادي در راستاي ارتقاء و تعالي اين دانشگاه از جهات مختلف به ويژه پرورش قضات و مديراني شايسته براي دستگاه قضايي، زحمات زيادي كشيده شده است.

رئيس عدليه با اشاره به وظيفه و مسئوليت دانشگاه علوم قضايي جهت تربيت و پرورش قضاتي در طراز نظام جمهوري اسلامي ايران، اظهار كرد: بايد بررسي كنيم كه آيا خروجي اين دانشگاه، فراهم آوردن كادر متخصص قضايي و اداري است يا خير؛ اگر چنين است، جاي مباهات دارد اما اگر اينگونه نيست بايد آسيب‌شناسي‌هاي لازم و رفع كاستي‌ها صورت گيرد.

قاضي‌القضات در همين راستا اظهار كرد: آيا قضاتي كه در دانشگاه علوم قضايي تربيت و پرورش مي‌يابند از لحاظ دانش، اخلاق، خويشتنداري و حلم، انسان‌هايي در طراز نظام جمهوري اسلامي ايران هستند يا نه؟ آيا فرمايش اميرالمومنين علي (ع) ناظر بر انتخاب افضل‌الناس براي قضاوت، در دانشگاه علوم قضايي تحقق عيني مي‌يابد يا خير؟ اگر چنين است بايد به خود بباليم اما اگر اينگونه نيست بايد در شئون مختلف از قبيل روش و شيوه آموزش، مواد درسي، اساتيد و … تجديدنظر كنيم و آسيب‌شناسي‌هاي لازم را انجام دهيم.

وي با اشاره به ضرورت اتخاذ برآوردها و پيشبيني‌هاي آموزشي و تعليمي در دانشگاه علوم قضايي مبتني بر اقتضائات و نيازها و پيشرفت‌هاي روز، گفت: دانشگاه علوم قضايي بايد مطابق با تطورات و تحولات زمان پيش برود و در روش‌ها و شيوه‌هاي آموزشي خود اقتضائات زمان را مدنظر داشته باشد؛ براي نمونه با توجه به پيشرفت‌هاي حوزه فناوري‌ و هوشمندسازي امور، قضات تربيت‌يافته در دانشگاه علوم قضايي نيز بايد با حوزه فناوري‌هاي نوين آشنايي داشته باشند.

 

رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر اين‌كه «اصلي‌ترين سرمايه اين قوه، نيروي انساني آن است» گفت: چنانچه بودجه، ساختمان، ساختار و تشكيلات و ساير تجهيزات و سخت‌افزارها در دستگاه قضايي به نحو مطلوب فراهم باشد اما آن نيروي انساني وظيفه‌شناس، زمان‌شناس، متخلق به اخلاق حسنه، در دستگاه قضايي وجود نداشته باشد آن‌گاه با همه تجهيزات موجود نيز، آن هدف اصلي و اساسي قوه قضاييه نظام جمهوري اسلامي ايران تحقق نمي‌يابد و بالعكس چنانچه نيروي انساني عالم و صبور و زمان‌شناس كه نسبت به حفظ شأن و جايگاه دستگاه قضايي اهتمام دارد در عدليه ما وجود داشته باشد آن‌گاه با بودجه و تجهيزات محدود نيز رسيدن به آن هدف غايي ميسر است.

رئيس عدليه در ادامه به دانشجويان دانشگاه علوم قضايي توصيه كرد كه در كنار فراگيري آموزش‌هاي لازم و فهم و درك اصول حقوقي و قضايي، زيرساخت‌هاي وجودي خود را مستحكم كنند و خود را متخلق به اخلاق حسنه گردانند.

رئيس دستگاه قضا در ادامه، با اشاره به آشوب‌ها و اغتشاشات اخير، خطاب به دانشجويان گفت: شايد برخي از اين حوادث براي شما كه در سنين جواني هستيد تازگي داشته باشد اما براي خيلي از ما، اين قبيل مسائل تازگي ندارد چراكه دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران از جمله شيطان بزرگ و صهيونيست‌ها و جنود داخلي آنها بيش از ۴۰ سال است كه تمام توان نظامي، اقتصادي، تبليغاتي و نفوذي‌هاي خود را به كار بسته‌اند تا نگذارند اين نظام قدرتمند شود اما برخلاف خواست آنها و تنگناهايي كه ايجاد كردند، ايران اسلامي به واسطه نيروهاي مؤمن و متعهد و متخصص خود در همه حوزه‌ها به پيشرفت رسيده است البته تا مسير ايده آل و هدف راه هست و بايد نقاط ضعف داخلي به كانون قوت تبديل شود.

وي با بيان اين‌كه «دشمن به واسطه آشوب‌ها و اغتشاشات اخير متوهم شده اما به‌زودي رسوا خواهد شد»، اظهار داشت: يكي از مسئولان نظام تعريف مي‌كرد كه در جلسه‌اي اخيرا از زبان يكي از مقامات سازمان ملل شنيده كه فردي سرشناس در ۱۹ سال پيش مدعي شده بود جمهوري اسلامي ايران در ۶ ماه آينده وجود نخواهد داشت اما ۱۹ سال از آن زمان گذشته و جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف به پيشرفت و قدرت نائل آمده است.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به خطاي محاسباتي مجدد دشمن در قبال قضاياي اخير، بيان داشت: دشمن اين بار نيز همچون دفعات قبلي با آدرس غلط‌هايي كه دريافت كرد دچار توهم گشت و بر آن شد تا با فراهم كردن تمهيدات و مقدماتي، امنيت و آرامش مردم ما را مخدوش كند؛ برخي افراد نيز به اشتباه همراهي كردند؛ از سويي ديگر برخي عناصر مزدور و منافق كه در پشت نقاب‌ها بودند هم همراهي داشتند؛ علي‌ايحال دشمن بداند كه اين بار هم در برداشتي كه از مردم و نظام ما داشته اشتباه كرده و مردم ما همچنان پشتيبان نظام و انقلاب و دين‌شان هستند و نهادها و دستگاه‌هاي مسئول از جمله قوه قضاييه و بخش‌هاي امنيتي و انتظامي نيز با اين جريانات اخير برخوردي مناسب و درخور خواهند داشت و بار ديگر دشمن رسوا مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اين‌كه «كُنش اعتراضي در جامعه و كشور و نظام ما امري پذيرفته‌شده است»، گفت: براي اعتراض جايگاه قانوني قائل هستيم و مورد احترام و توجه هم مي باشد اما بايد ميان كُنش اعتراضي و اقدامات مخربانه تهديدكننده امنيت و آرامش مردم و شهروندان، تفكيك و تمييز قائل شد؛ قطعا اقداماتي نظير آتش زدن اموال عمومي و مردمي و رُعب افكندن در دل‌هاي شهروندان، قتل و مجروح كردن نيروهاي حافظ امنيت مردم و همچنين فحاشي و آشوب‌افكني، از مصاديق كُنش اعتراضي نمي‌باشد بلكه اين قبيل امور در همه جاي دنيا به معناي اغتشاش و آشوب است و با آنها برخوردهاي قاطع و قانوني به عمل مي‌آيد.

 

گفتني است در اين مراسم ضمن رونمايي رئيس قوه قضاييه از رشته تحصيلي كارشناسي ارشد ناپيوسته «علوم قضايي»، از رتبه‌هاي برتر كنكور و جمعي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه علوم‌قضايي و خدمات اداري تجليل به عمل آمد.

همچنين در اين مراسم، «فريد محسني» رئيس دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري ضمن بيان اين نكته كه پذيرفته‌شدگان دانشگاه علوم قضايي جزو رتبه‌هاي برتر كنكور هستند، به بيان برخي اقدامات صورت گرفته در اين دانشگاه در راستاي تربيت قضات توانمند، عالم، متقي، انقلابي و بابصيرت پرداخت.

مقالات بيشتر:سالن عقد شيك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.